2015 meidät haastettiin, kun saimme asiakkaaksemme Alma Median. Alma Media päätti siirtyä avoimen lähdekoodin alustalle tarkoituksenaan viedä Aamulehti, Satakunnan Kansa, Lapin Kansa ja useita paikallislehtiä verkkoon uudella, yhtenäisellä ja modernilla tavalla.

Meidän piti siis pystyä palvelemaan yhdellä ratkaisulla yli kymmentä lehteä ja tuhansia lukijoita. Kantavana tausta-ajatuksena oli erityisesti mobiilikäytön vahva tukeminen.

Isot linjat järvimaisemissa

Projekti aloitettiin kesällä, jolloin suunnittelijan, kehittäjän ja projektimanagerin muodostama tiimimme lähti yhdessä asiakkaan edustajien kanssa konseptoimaan uutta sivustoa Varalan urheiluopiston inspiroiviin järvimaisemiin. Palvelustrategia oli asiakkaan puolelta valmiina, ja sen päälle ryhdyttiin tekemään ensimmäisiä hahmotelmia palvelumuotoilun keinoin.

Kesäisen kaunis ympäristö oli mitä parhain paikka käynnistää vaativa projekti, löytää yhteinen ymmärrys siitä mitä tavoitellaan ja saada hyvä yhteishenki päälle. Tavoitteeksi otettiin vaatimattomasti toteuttaa Suomen modernein paikallislehtien verkkopalvelu!

Palvelumuotoilu

Toimintatapoihimme kuuluu olennaisesti Lean UX-filosofian mukainen protolähtöinen suunnittelu, jossa pyritään luomaan mahdollisimman nopeasti ensimmäinen konkreettinen prototyyppi palvelusta, jota sitten vähitellen työstetään kohti lopullista muotoa. Tällöin suunnittelutyö ei perustu niinkään pitkälliseen ja abstraktiin speksailuun, vaan prototyypin parantamiseen ja tarkentamiseen, joka taas ohjaa palvelun teknistä määrittelyä. Prototyyppi suunnitellaan alusta asti responsiiviseksi, ja asiakas pääsee tarkastelemaan sitä omilla laitteillaan. Proto toimi tärkeimpänä suunnittelun työkaluna ja kommunikaation moottorina tälläkin kertaa, aivan alkuvaiheista ihan palvelun julkaisuun asti.

al-luonnos-1al-luonnos-2al-luonnos-3

Prototyyppilähtöisen suunnittelun tärkein etu on ideoiden nopea todentaminen. Projektin kuluessa pidettiin säännöllisiä konseptointityöpajoja, jossa kehitettiin ja kirkastettiin ideoita keskustelun ja paperiluonnostelun kautta. Jokaisen työpajan agendassa oli yksi palvelun osio johon keskityttiin. Työpajan jälkeen suunnittelijamme toteuttivat visioinnit protoon, joka päivitettiin asiakkaan nähtäväksi testiosoitteeseen. Seuraavan työpajan aluksi käytiin läpi proton uusin versio ja kerättiin palaute. Tätä jatkettiin, kunnes prototyyppi vastasi tavoitteita, ja voitiin siirtyä seuraavaan “ongelmaan” suunnittelussa.

Aamulehti proto

Sivuston rakenne ei ollut kiveen hakattu ennen suunnittelun aloittamista, vaan rakenne tarkentui protoiluprosessin kautta, yhteisen ideoinnin ja kokeilun pohjalta. Esimerkiksi juttusivulle, eli yksittäisen artikkelin sivulle jutun jälkeen ei tullutkaan osastonostoja, vaan samat pääjutut kuin etusivulla ensimmäisenä, riippumatta kyseisen jutun omasta kategoriasta tai osastosta. Näin päivän tärkeimmät ja houkuttelevimmat uutiset saatiin esitettyä suoraan juttusivulle tulleille käyttäjille, jotta lukija löytäisi ja klikkaisi eteenpäin suuremmalla todennäköisyydellä. Prototyyppi auttoi suuresti tämänkin ratkaisun todentamisessa ja läpiviennissä.

Käyttäjätestaus ja viimeinen silaus

Kun prototyyppi sai riittävän valmiin muodon, järjestettiin ulkopuolisen toimijan toimesta kattava käyttäjätestaus, jonka löydösten ja palautteen perusteella protoon tehtiin vielä useita käytettävyysviilauksia. Sitten olikin luotu loistava ja perusteellinen pohja palvelun kehitystyölle, siitä erikseen syventävässä blogissa myöhemmin!

Vieraile sivuilla →